Thursday, January 5, 2012

Wanita Cantik Bikin Lelaki Sehat




Ini dibuktikan oleh kajian University of California . Hasil kajian tersebut adalah kehadiran wanita cantik meningkatkan hormon testosteron dan kortisol lelaki. 




Hormon testosteron berfungsi sebagai pembangkit gairah, meningkatkan kesehatan dan memberi tenaga. Hormon ini berada pada tahap tertinggi semasa lelaki berumur 20 tahun dan berkurang seiring pertambahan usia..

Kortisol pula berfungsi menurunkan ketegangan urat saraf dan meningkatkan kepekaan. Selain itu, hormon ini juga bertindak sebagai anti-stres. Jika kedua hormon ini sama-sama meningkat, anggota badan pun akan terasa lebih sehat.

Penelitian oleh Dr. James Roney itu melibatkan 149 pelajar lelaki berusia 18 dan 24 tahun yang dipertemukan dengan wanita cantik dan tentu sekali yang memikat hati.

Selang beberapa saat pertemuan, air liur responden diambil dan diuji untuk mengetahui kadar hormon testosteron dan kortisolnya.

Di sinilah satu fakta menarik ditemui. Hanya dalam  lima menit berbicara dengan wanita cantik itu, kadar testosteron mereka meningkat hingga 14 persen,  kortisol meningkat sehingga 48 persen.

Tetapi berbeda juga apabila responden  bertemu dengan teman sesama lelaki. Kadar testosteron dan kortisolnya malah menurun sehingga 7 persen.

Alasan ketika cowok bertemu wanita cantik, otak akan mengirim pesan pada kelenjar pituitari untuk mengeluarkan  hormon tersebut. Ketika hormon itu tersebar ke dalam badan, sistem metabolisme akan menjadi lancar dan tubuh pun akan terasa lebih bugar.


Menurut seorang ahli antropologi,Dr Leslie Knapp, menjelaskan meningkatnya kedua hormon ini berkaitan erat dengan evolosi manusia dalam memikat lawan jenis. Ini menjelaskan sejauh mana kedua hormon ini memainkan peran besar dalam hidup seksual seorang lelaki itu. Malah, lebih tinggi tahap hormon testosteron, lebih baik tahap seksual lelaki tersebut.


Bagaimana dengan wanita ?. Menurut sebuah penelitian yang dilakukan oleh Radboud University mendapati wanita hampir tidak ada efeknya dengan kehadiran lelaki . Ini karena, wanita lebih memandang  faktor-faktor seperti pandangan hidup, pendidikan, pekerjaan yang stabil pada seseorang lelaki tersebut sebelum memilihnya sebagai pasangan hidup.


Walau bagaimanpun, definasi cantik bukanlah semata-mata hanya enakdipandang. Setiap lelaki menandang kecantikan seseorang wanita pada sudut yang berbeda. 


Bagaimana dengan anda ?






sumber

No comments:

Post a Comment